| Voorbereiding | A | B | C | D |
| Het maken van een lesplan | | G | U | U |
| Het kiezen van de benodigde materialen | E | G | U | U |
| Het organiseren van logistiek (personen en materiaal) | E | G | U | U |
| Het zorgen voor trajectkennis en kennis over omgeving en omstandigheden | G | G | U | U |
| Inzicht in de groep hebben | | G | U | U |
| Organisatie aan de kant, aan begin en aan eind | A | B | C | D |
| Het logistiek zorgen voor matrialen en personen | E | G | G | U |
| Overzicht hebben over de groep en individuen | | G | U | U |
| Een juiste lesopbouw volgen | | G | U | U |
| Een sport specifieke warming up begeleiden | E | G | U | U |
| Organisatie op het water | A | B | C | D |
| Overzicht houden over de groep | | G | U | U |
| Het kiezen van geschikte oefenplekken | | G | U | U |
| Het aanpassen aan plotseling gewijzigde omstandigheden | | E | G | G |
| Veiligheid | A | B | C | D |
| Inzicht in potentiele risico’s van de rivier/omgeving/overige omstandigheden | E | G | U | U |
| Inzicht en overzicht houden over alle deelnemers | E | G | U | U |
| Zorgen voor blessurepreventie | G | G | U | U |
| Zorgen voor ongevalspreventie | G | G | U | U |
| Controle houden in een ongevalssituatie | E | G | G | U |
| Toepassen reddingstechnieken | E | G | G | U |
| Toepassen ehbo | G | G | U | U |
| Lesuitvoering, presentatie | A | B | C | D |
| Op verschillende manieren uitleg kunnen geven | E | G | U | U |
| Voor een goede eindvorm met kleine tussenstappen kunnen zorgen | | G | G | U |
| Het aan geven van duidelijke feedback | E | G | U | U |
| Het motiveren en stimulleren van deelnemers | G | U | U | U |
| Het geven van feedback op individueel- en groepsniveau | | G | G | U |
| Lesuitvoering, organisatie | A | B | C | D |
| Een duidelijke organisatievorm kiezen | | G | U | U |
| De tijdplanning maken | E | G | U | U |
| Lesopbouw met juiste verhouding inspanning / ontspanning maken | | G | G | U |
| Keuze veilige en uitdagende oefenplek | G | G | U | U |
| Feedback van de deelnemers kunnen inpassen | | E | G | U |
| Lesuitvoering, leerstof | A | B | C | D |
| Juiste leerstof kiezen in relatie tot leerdoelen en tot niveau deelnemers | E | G | U | U |
| Gebruiken van een juiste opbouw in verschillende methodieken | | G | G | U |
| Inzicht hebben in de achtergronden van de lesstof | | G | U | U |
| Feedback van deelnemers stimuleren en juist interpreteren | | E | G | U |
| Lesafsluiting | A | B | C | D |
| Lesverloop en leerdoelen kunnen evalueren | E | G | U | U |
| Het positief stimuleeren en motiveren van de deelnemers | G | G | U | U |
| Communicatie | A | B | C | D |
| Op een bij de groep passende manier communiceren | G | U | U | U |
| Het juiste stemvolumegebruik op de kant en in het water | G | U | U | U |
| Het begrijpen van een vraag en daar een adequaat antwoord op kunnen geven | | G | U | U |
| Het gebruik van non-verbale communicatie | E | G | G | U |
| Algemene kennisoverdracht | A | B | C | D |
| Het kennen en overbrengen van achtergrondinformatie over materiaal | E | G | U | U |
| Het kennen en overbrengen van achtergrondinformatie over technieken | E | G | U | U |
| Het kennen en overbrengen van achtergrondinformatie over de rivier | E | G | U | U |
| Het kennen en overbrengen van achtergrondinformatie over de omgeving | E | G | U | U |
| Het kennen en overbrengen van achtergrondinformatie over het milieu | E | G | G | U |
| Instructeursinstelling | A | B | C | D |
| Algemeen gedrag naar de groep, voorbeeldfunctie, enthousiasme | G | U | U | U |
| Open staan voor feedback | G | U | U | U |
| Hebben van improvisatievermogen | E | G | U | U |
| Benutten/stimuleren van kennis en inzet van deelnemers | E | U | U | U |
| Ongevallen | A | B | C | D |
| Snel handelen | E | G | U | U |
| De situatie kunnen analyseren | | G | U | U |
| Een reddingsplan kunnen maken | | G | U | U |
| Site management, uitvoering en organisatie van een redding | | G | U | U |
| Improvisatie | E | G | U | U |
| Evaluatie | | G | U | U |
| Inschatten examenniveau CCWG | A | B | C | D |
| Inschatting van het examenniveau | | E | G | U |