| Zelfredding | A | B | C | D |
| Beheerst uitstappen onder water en eigen materiaalberging | G | U | U | U |
| Beheerst zwemmen en lopen (WW II) | G | G | U | U |
| Beheerst zwemmen, defensief en offensief, en lopen (WW III) | | | G | U |
| Een opgegeven route kunnen zwemmen met/zonder materiaal | | | G | U |
| Voorkomen van incidenten | A | B | C | D |
| Vaargedrag in de groep | G | U | U | U |
| Overzicht over de groep, inzicht in juiste wildwaterkeuze en met wie te varen | E | G | U | U |
| Groep beheerst kunnen leiden door een traject (WW II) | | U | U | U |
| Groep beheerst kunnen leiden door een traject (WW III) | | G | U | U |
| Groep beheerst kunnen leiden door een traject (WW IV) | | U | G | U |
| Een traject kunnen overzien, risico’s vooraf kunnen inschatten, en een beveiligingsplan opstellen (WW II) | | U | U | U |
| Een traject kunnen overzien, risico’s vooraf kunnen inschatten, en een beveiligingsplan opstellen (WW III) | | G | U | U |
| Een traject kunnen overzien, risico’s vooraf kunnen inschatten, en een beveiligingsplan opstellen (WW IV) | | | G | G |
| Werplijn | A | B | C | D |
| Weten hoe een werplijn te gooien en met een werplijn te redden | G | U | U | U |
| Technisch goed en zeker een werplijn gooien (ook met lijn uit zak, op meer manieren kunnen gooien) | G | G | U | U |
| Trefzeker gooien, en positie van gooiers kunnen bepalen langs een riviertraject | | G | U | U |
| Werplijn effectief kunnen benutten in panieksituaties (bijv. snel vanuit de boot, onverwachte positieveranderingen. Twee drenkelingen vlak na elkaar) | | E | G | G |
| Redden door zwemmen, reiken, lopen (zonder in de kajak te zitten) | A | B | C | D |
| Redding door reiken van peddel, boomtak, arm | G | U | U | U |
| Redding door gecontroleerd aangelijnd lopen | G | U | U | U |
| Redding van zwemmer en/of materiaal, zwemmend (ww II) | E | G | U | U |
| Redding van zwemmer en/of materiaal, zwemmend (ww III) | | E | G | U |
| Zwemreddingen met lijn | A | B | C | D |
| Weten hoe gered te worden door een aangelijnde springer | U | U | U | U |
| Redding aangelijnd, springend | G | G | U | U |
| Aangelijnd springen met onverwachte veranderingen van springplek | | E | G | U |
| Aangelijnde redding met meer dan een touwlengte | | | G | U |
| Reddingen vanuit boot, materiaal | A | B | C | D |
| Met twee peddels kunnen varen | G | U | U | U |
| Cowtail en panieksluiting kunnen gebruiken en zelfredding uitvoeren | G | U | U | U |
| Met aangelijnde boot beheerst een traject kunnen varen (ww II) | E | U | U | U |
| Met aangelijnde boot beheerst een traject kunnen varen (ww III) | | G | U | U |
| Met aangelijnde boot beheerst een traject kunnen varen (ww IV) | | | G | U |
| Kunnen uitstappen met aangelijnde boot op verschillende plaatsen in de rivier. Materiaal veilig kunnen stellen | E | G | G | U |
| Reddingen vanuit boot, persoon | A | B | C | D |
| Weten hoe gered te worden door kajakker in een boot | G | U | U | U |
| Een zwemmend persoon aan de achterpunt beheerst kunnen verplaatsen | G | U | U | U |
| Persoon en materiaal beheerst kunnen bergen | E | G | G | U |
| Bewusteloos persoon kunnen redden | | E | E | G |
| Communicatie | A | B | C | D |
| Basistekens | G | U | U | U |
| Extra tekens en onderlingen afstemming daarvan | G | U | U | U |
| Relevante informatie kunnen overbrengen buiten directe gehoorafstand | E | G | G | G |
| Touwtechniek | A | B | C | D |
| Basisknopen (halve- en hele mastworp en teruggestoken achtknoop) | E | G | U | U |
| Vervolgknopen en overvaren van een lijn | | E | G | U |
| Eenvoudig takelsysteem (vector pull, z-drag) | | G | G | U |
| Takelsystemen en improvisaties (pig rig, improvisatie met beschikbaar materiaal) | | | G | U |
| Geavanceerde touwtechnieken | A | B | C | D |
| Verklemde of gepinde boot zekeren en bergen | E | G | G | U |
| Boot en persoon bergen zonder tijdsdruk | | G | G | U |
| Organisatie | A | B | C | D |
| Situatie begrijpen en coöperatief opstellen | E | G | U | U |
| Onder begeleiding actief meewerken aan een reddingsplan | E | G | U | U |
| Delen van een reddingsplan zelfstandig uitvoeren, anderen effectief inzetten daarbij | | G | G | U |
| Een reddingsplan coördineren, overzicht houden over de groep en de omgeving, verantwoord bergen, evacuatieplan etc. | | E | G | G |
| Gevorderd | A | B | C | D |
| Een reddingsplan coördineren, overzicht houden over de groep en de omgeving, verantwoord bergen etc. in geval van een onduidelijke beginsituatie | | E | G | G |
| Dam/wals, reddingen met lijnen, kajak, raft | E | G | U | U |
| Organiseren van een evaluatie en nazorg | | E | G | G |